Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
and Science Education
Forskarskolan RelMaS syftar till att höja kompetensen av lärarutbildare inom matematikens och naturvetenskapernas didaktik. Forskarskolan är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Malmö universitet och Uppsala universitet.
Om forskarskolan
Vi står idag inför stora samhällsutmaningar som kräver kunskaper och handlingskompetens för att skapa förutsättningar för ett hållbart samhälle. Åtgärder krävs på många nivåer i samhället och här är utbildning av avgörande betydelse. Kunskaper inom matematik och naturvetenskap kan bidra med viktiga och centrala insikter för att kunna möta vissa av dessa utmaningar på ett initierat sätt. Flera av dessa utmaningar och frågor engagerar unga av idag, men samtidigt har skolämnena matematik och NO svårt att engagera elever, dessutom är lärarbristen i ämnena stor.
En nyckel för lärare och därmed lärarutbildning i matematik/NO blir därför att kunna relevansgöra ämnena, dels i relation till nutida och framtida samhällsutmaningar, dels i relation till elevgrupper som idag upplever att ämnena inte är ”för dem”. Detta kräver en forskningsbas för lärarutbildningen bestående av didaktiska modeller som på ett nyanserat sätt tar hänsyn till matematikens och naturvetenskapens möjligheter och begränsningar.
Forskarskolan Relevanceing Mathematics and Science Education (RelMaS) syftar till att höja kompetensen av lärarutbildare inom matematikens och naturvetenskapernas didaktik. Forskarskolan omfattar 11 doktorander och organiseras i samverkan mellan Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet (SU), Institutionen för Naturvetenskap, Matematik och Samhälle, Malmö universitet (MAU) och Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet (UU).
Kurser
Forskarskolan RelMaS erbjuder fem kurser (40 högskolepoäng sammanlagt) som utgår från följande grundteman:
- Relevancing mathematics and science education for citizenship and social justice (7,5 hp).
- In/exclusion in mathematics and science education (7,5 hp).
- Critical and participatory methodologies in didactics research (10 hp).
- Research ethics in didactics research (7,5 hp).
- The role of research and researchers in teacher education and professional development (7,5 hp).
Doktorander
-
Christian Andersson - Universitetsadjunkt
christian.hans.andersson@mau.se
040-665 78 59Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
-
Valentina Pivotti - Doktorand/Universitetslektor
valentina.pivotti@mau.se
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
-
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
040-665 81 85Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
Samarbetspartner
Malmö universitet
Malmö universitet
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle.
Stockholms universitet
Stockholms universitet
Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik.
Uppsala universitet
Uppsala universitet
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Handledare
-
LB
Lisa Björklund Boistrup - Professor
lisa.bjorklund.boistrup@mau.se
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
-
AC
Anna Chronaki - Professor
anna.chronaki@mau.se
040-665 74 45Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
-
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se
040-665 86 55Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle