Yrkesutbildningshistoria och yrkeskunnande, 7,5 credits
Bergendal, Gunnar (2010). Ansvarig handling: Uppsatser om yrkeskunnande, vetenskap och bildning. Stockholm: info@ dialoger. (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 100 s)
Bornemark, Jonna. & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 30 s)
Broberg, Åsa (2014). Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918–1971. Stockholm: Stockholms universitet. (Tillgänglig via Internet) (262 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 100 s)
Gustafsson Lars & Mouwitz Lars (2008). Validering av vuxnas kunnande – med rättvisa i fokus. Göteborg: NCM (Tillgänglig via internet) (40 s)
Hammarén, Maria (2005) Skriva - en metod för reflektion. Stockholm: Santérus Förlag. (55 s.)
Hedman, Anders (2001). I nationens och det praktiska livets tjänst: det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940. Umeå: Umeå universitet. (Tillgänglig via Internet) (326s)
Håkansson, Peter & Nilsson, Anders (2013). Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940–1975. Lund: Nordic Academic Press. (180 s)
Josefson, Ingela (1998) Läkarens yrkeskunnande. Lund: Studentlitteratur. (100 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Pedagogik som vetenskaplig disciplin, 7,5 credits
Biesta, Gert J.J. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (148 s)
Biesta, Gert J.J. & Säfström, C. Anders (2011). Ett manifest för pedagogik. Utbildning och demokrati 20(3): 83–95. (12 s.) Tillgänglig på [https://journals.oru.se/uod/article/view/959/948](
Gytz Olesen, Soren. & Moller Pedersen, Peter. (red.) (2004) Pedagogik ur ett sociologiskt perspektiv. En presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens. Studentlitteratur. (250 s.), valda delarkurslärares instruktion
Landahl, Joakim & Larsson, Anna (2022) Pedagogy and the Humanities. Changing Boundaries in the Academic Map of Knowledge, 1860s–1960s In Ekström, A. & H. Östh Gustafsson (Eds.) The Humanities and the Modern Politics of Knowledge: The Impact and Organization of the Humanities in Sweden, 1850–2020. Amsterdam: Amsterdam University Press, (chapter 4), pp. 81-103.Tillgänglig på [https://www.jstor.org/stable/j.ctv2svjznh.6?seq=1](
Lindblad, Sverker (2022). Vetenskap, profession och politik: Om förändring av det pedagogiska kunskapsområdet i Sverige. Nordic Studies in Education, 42(1), 1–18. Tillgänglig på [https://doi.org/10.23865/nse.v42.3787](
Pedagogisk forskning i Sverige (2018) Professorer inom det pedagogiska kunskapsområdet har ordet. Pedagogisk forskning i Sverige 23(5), (295 s), valda delar enligt kurslärares instruktion. Tillgänglig på [https://open.lnu.se/index.php/PFS/issue/view/133](
Nilsson Sjöberg, Mattias (red.) (2023). Pedagogik som vetenskap. En inbjudan. Malmö: Gleerups ( 216 s.).
Sundberg, Daniel (2016) Pedagogik och bildning i en senmodern tid - en kort introduktion till pedagogikämnet. Installationsföreläsning. (13 s). Tillgänglig på [https://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1034797/FULLTEXT01.pdf](
Vinterek, Monika & Arnqvist, Anders (red.) (2014) Pedagogiskt arbete: Enhet och mångfald. Pedagogiskt arbete i Sverige 1 (209 s.), valda delar enligt kurslärares instruktion. Tillgänglig på [https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774917/FULLTEXT01.pdf](
Härutöver kan ett urval vetenskapliga artiklar och/eller annan litteratur om max 300 sidor tillkomma
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursens syfte är att studenten utvecklar förståelse för det pedagogiska kunskapsområdet med fokus på ämnets idéhistoriska och samtida utveckling, och särskilt fokus på yrkesutbildningar samt yrkeskunnande, som utgångspunkt för att kunna bedriva fortsatta vetenskapliga studier inom kunskapsfältet eller utveckling av verksamheter inom såväl gymnasie- som vuxenutbildningen.
Delkurser:
Yrkesutbildningshistoria och yrkeskunnande, 7,5 hp
Delkursens innehållI kursen studeras yrkesutbildningars historia. Vidare diskuteras teoretiska perspektiv på yrkeskunnande vilka exemplifieras och gestaltas i essäskrivande. Kursen tar avstamp i studentens egna erfarenheter och yrkeskunnande. Särskild vikt läggs vid etiska dilemman som kan uppstå i relationen mellan forskning, utbildningssystem och olika yrkens praktiker.
Pedagogik som vetenskaplig disciplin, 7,5 hp
Delkursens innehållI kursen studeras och diskuteras några av pedagogikämnets centrala begrepp och frågor ur historiska och samhälleliga perspektiv, som relateras till pedagogiska praktiker, pedagogiskt arbete, yrkesutbildning, yrkesdidaktik och yrkeskunnande. Vidare behandlas den pedagogiska forskningens roll för såväl individen som samhället, dess möjligheter och begränsningar samt olika aktörers ansvar för hur den används.
Entry requirements
Yrkeslärarexamen, 90 hp eller lärarexamen med inriktning mot yrkesämne/yrkesområdeeller annan lärarexamen och två års dokumenterad yrkeslivserfarenhet som lärare i yrkesämne
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).