Wahlström, Ninni (2023). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Nordin, Anders & Uljens, Michael (2022). Didaktikens språk: om skolundervisningens mål, innehåll och form. Malmö: Gleerups Utbildning AB (208 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2022). Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo Förlag (111 s.)
Holmqvist, Mona (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups (200 s.)
Vetenskapliga publikationer och lagar och andra styrdokument omfattande ca 440 sidor tillkommer.
EduSinglePage
Course content
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande. Studenten ska även utveckla sin förmåga att planera, genomföra samt utvärdera undervisning och dess resultat.
I kursen introduceras teorier om utveckling och lärande som grund för att förstå och förklara barns, ungas och vuxnas kognitiva och språkliga utveckling. Teorierna sätts i relation till forskning om klass, genus och etnicitet. I kursen behandlas didaktiska teorier om hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. Kursen behandlar även digitala medier och dess betydelse för lärande och identitetsutveckling.
Entry requirements
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).