EduSinglePage
About the course
Kursen genomförs i två delar. Den första delen behandlar skolväsendets och lärarprofessionens framväxt och förändring. Relationen mellan utbildningspolitik, läroplan och skolverksamhet studeras utifrån läroplansteori och andra relaterade teorier. Den andra delen behandlar hur skolverksamhet och lärares arbete organiseras, styrs och regleras idag. Skolans verksamhet studeras i relation till styrdokument och idémässiga traditioner. Läraruppdraget diskuteras i relation till skolans kunskapsuppdrag, värdegrund, skolkultur och traditioner. Fråga om makt- och ansvarsfördelning mellan olika nivåer och aktörer uppmärksammas och belyses.
Course content
Kursen genomförs i två delar. Den första delen behandlar skolväsendets och lärarprofessionens framväxt och förändring. Relationen mellan utbildningspolitik, läroplan och skolverksamhet studeras utifrån läroplansteori och andra relaterade teorier. Den andra delen behandlar hur skolverksamhet och lärares arbete organiseras, styrs och regleras idag. Skolans verksamhet studeras i relation till styrdokument och idémässiga traditioner. Läraruppdraget diskuteras i relation till skolans kunskapsuppdrag, värdegrund, skolkultur och traditioner. Fråga om makt- och ansvarsfördelning mellan olika nivåer och aktörer uppmärksammas och belyses.
Entry requirements
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).