- Bengtsson, Stina, Bolin, Göran, Forsman, Michael, Jakobsson, Peter, Johansson, Sofia & Ståhlberg. 2017. Medielandskapet & Mediekultur – en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap.
- Berglez, Peter & Olausson, Ulrika. 2009. Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
- Engdahl, Oskar & Larsson, Bengt. 2011, Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.
- Fagerström, Linda & Nilsson, Maria. 2008, Genus, medier och masskultur. Malmö: Gleerups.
- Fors, Vaike & Bäckström, Åsa. 2015, Visuella Metoder. Lund: Studentlitteratur.
- Jansson, André. 2009, Kommunikation, Malmö: Liber.
Ytterligare artiklar/kompendium (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt examinatorns anvisningar.
EduSinglePage
About the course
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om och inta ett kritiskt förhållningssätt till dagens medielandskap och dess utmärkande drag utifrån ett medie- och kommunikationsteoretiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter i att planera och genomföra ett gestaltande projekt.
This course is offered as part of programme:
Course content
Kursen inleds med en introduktion till ämnet medie- och kommunikationsvetenskap och dess humanistiska och samhällsvetenskapliga grunder. Kursen ger grundläggande kunskaper i medie- och kommunikationsteori. Kursen uppmärksammar speciellt det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som exempelvis makt, kommersialisering, genus, identitet, offentlighet, globalisering och visualitet. Under kursen arbetar studenterna med visuella metoder i ett praktiskt och teoretiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
Entry requirements
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).