Asplund, Therese, Kall, Ann-Sofie, Uhrqvist, Ola, & Bijedic, Amina (2023). Att lära för FN: s Globala Mål – utmaningar och möjligheter med ämnesövergripande och samskapande undervisning i förskolan. Nordic Studies in Science Education, 19(1), 35-48 (13 sidor)
Dahlbeck, Johan (2014). Hope and fear in education for sustainable development. Critical Studies in Education, 55 (2), 154-169 (15 s)
Gibbons, Elizabeth D. (2014). Climate Change, Children’s Rights, and the Pursuit of Intergenerational Climate Justice. Health and Human Rights16 (1): 19–31 (12 s)
Ideland, Malin (2018). Den kravmärkta människan. Stockholm: Mima förlag (151 s)
Kring, Elisabeth. Skolstrejk för klimatet och Hannah Arendt. Pedagogisk forskning i Sverige, 27 (3), 12–31 (19 sidor)
Sjögren, Hanna (2023). Barndomar i antropocen: Idéer om goda barndomar under människans epok. Stockholm: Stockholm University Press (98 sidor)
Sundmark, Björn (2020). Barnlitteratur och rädsla. Om konsten att skrämma barn. Finsk Tidskrift: Kultur, Ekonomi, Politik, 3–4, 71–83 (12 s)
Wester, Moa & Öhrn, Magnus (red.) (2019). Djur, natur och sopretur: perspektiv på barnkulturen i antropocen. Stockholm: Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet (128 s)
Egenvald litteratur med relevans för studentens examinationsuppgift samt relevanta styrdokument tillkommer.
EduSinglePage
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om och förståelse för social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling samt sin förmåga att göra bedömningar till grund för handling i det pedagogiska arbetet.
I kursen fördjupar studenten sig i social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i relation till såväl globala frågor som till förskolans konkreta verksamhet samt förskolläraren som samhällsmedborgare och yrkesprofessionell. Studenten väljer ett globalt mål att problematisera utifrån vetenskapliga och etiska aspekter samt konkretisera i relation till förskolans kontext. Vidare utvecklar studenten en vision som ska kunna ligga till grund för handling i det pedagogiska arbetet. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.Inom ramen för akademisk literacy fördjupar studenten sina kunskaper och förmågor inom retorik och argumentation.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO276A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik i förskola (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).